Koulutus Elämään -säätiö

Ruotsin lippu på svenska

Tuki tulevaisuuteen

bg_header_2

Tervetuloa matkallemme Pekingistä Pariisiin 2.6.-7.7.2019!

Seuraamme tällä sivulla suomalaisin silmin maailman haastavimman ja pisimmän vanhojen autojen ajotapahtuman edistymistä ajopäiväkirjan muodossa.

Seuraa meitä myös Facebookissa ja Instagramissa nimellä @pekingtoparisfi.

***

7.7.2019 Päivä 36

Maali

Heti aamusta ilmassa oli odotusta suuren urheilujuhlan tuntua. Ennakkoon ilmoitettua päiväreittiä oli päätetty muuttaa, ja nyt kaikki lukivat innokkaasti uusia nuotteja ja miettivät, monenko aikaan maali olisi edessä. Meilläkin kotijoukot odottivat jo malttamattomina Pariisin helteessä 285 kilometrin päässä.

Maaliin tultaessa on tapana kiittää kaikkia, jotka ovat mahdollistaneet reissumme, auttaneet ja kannustaneet sen aikana ja joiden kanssa kertaamme varmasti vielä moneen kertaan erilaisia käänteitä ja kokemuksiamme matkaltamme. Suurkiitokset siis teille!

Maalissa julistetaan myös voittajat. Rallin ollessa vielä viimeisiä kilometrejä vailla, näyttää siltä, että kokonaiskisan voiton vie päiväkirjastammekin tuttu australialaiskaksikko Gerry Crown ja Matt Bryson (autonro 112) australialaisella Leyland P76:aan. Toiseksi ovat ajamassa David ja Susan Danglard (92) Porsche 911 E:ään ja kolmanneksi Chris ja Tjerk Bury (85) Datsun 240Z:lla.

Vintagen puolella ykköspallin vievät Graham ja Marina Goodwin (12) Bentley Super Sportsillaan. Kakkoseksi sijoittuvat Artur Lukasiewicz ja Bill Cleyndert (8) Chrysler CM 6:lla ja kolmanneksi Keith ja Norah Ashworth (17) Bentley 4½ Le Mansilla.

Oma sijoituksemme D-luokassa on neljäs. Ei ihan huono, kun maaliin Pariisin Place Vendômelle saapui kello 16 aikaan noin 30 kisassa edelleen mukana ollutta meidän luokkamme autoa.

***

6.7.2019 Päivä 35

Viimeinen "oikea" rallipäivä

Tänään kiersimme belgialaisia pikkuteitä ja pikkukyliä. Maisemat olivat upeita, ja melkein jokaisessa risteyksessä seisoi ihmisiä kameroiden kanssa ja kannustamassa meitä eteenpäin.

Me ehdimme tutustua Koulutus elämään -säätiön Haroldin kanssa belgialaiseen leikkikenttään ja hyönteishotelliin. Lasten liikkuminen ja leikkiminen ovat säätiön kulmakiviä terveellisten elämäntapojen opastuksessa. Todella mukavaa, että saimme Haroldin avulla ralliimme aivan uuden ulottuvuuden ja voimme hyväntekeväisyydellä myötävaikuttaa säätiön toiminnan turvaamiseen ja kehittämiseen. Olethan sinä jo tehnyt lahjoituksen

Kisaosallistujissa oli jo huomattavissa kisaväsymystä. Kun viimeistä oikeaa rallipäivää vietiin, myös meidän olomme oli hieman haikea. Kohta tämä jo loppuu. Toisaalta oli meillä sellaisiakin tuntemuksia, että johan se alkaa olla aikakin. 

Kun pääsimme päivän päätteeksi Ypresiin, tori oli pullollaan ihmisiä. Tämä oli varmasti reissun suurin yleisömeri tähän asti. Mikäköhän meitä odottaa huomenna Pariisissa?

***

5.7.2019 Päivä 34

Santé!

Belgiassa kaikki arvostavat olutta. Oluita sanotaan olevan 1 600 erilaista, ja flaamit nostavat maljan jopa kahdesti skoolatessaan. Ja kyllä se olut maistuikin hyvältä, kun vihoviimein pääsimme hieman ennen klo 21 Liegeen asti. Wolfsbergistä tänne on matkaa 600 kilometriä, minkä lisäksi osuimme parikin kertaa päivän aikana saksalaiseen ruuhkaan ja satoihin punaisiin liikennevaloihin. Ehdimme jopa ajaessamme samalla syödä mansikoita.

Mutta kyllä päivään mahtui vauhtiakin: pääsimme nimittäin kokeilemaan Peugeotin rataa Malmedyssa - vain kivenheiton päässä kuuluisasta Span radasta. Petri tosin oli sitä mieltä, että meidän olisi kuulunut ajaa juuri Spassa. Toisaalta navigaattorimme oli niin innoissaan, että ajoimme radalla varmuuden vuoksi yhden ylimääräisen kierroksen.

Mietiskelimme myös kilpailuviettiä. Olipa se sitten sisukkuutta tai hulluutta, niin kilpailuvietti on kyllä todella vahva motivaattori. Esimerkiksi tässä kisassa Ferraria navigoi italialainen munuaiskivipotilas. Porschen belgialaiskaksikko taas päätyi Mongoliassa heittämänsä kuuden voltin ja pitkän ilmalennon jälkeen sairaalakuntoon ja lennolle kotimaahansa. Lopputuloksena oli 17 tikkiä, metalliosia käteen ja ruhjeita kroppaan. Mutta niin vain kaikki ovat taas Peking-Paris-rallissa mukana. Belgialaiset jopa johtavat Suomesta alkanutta Euroopan kilpailua. Mistä tätä hulluutta riittää? Kai sitä meilläkin vähän on, mutta... Paras ottaa terveydeksi: Santé!

***

4.7.2019 Päivä 33

Let's rock!

Päivä alkoi Elviksen tahtiin. Sinänsä sopivasti, kun amerikkalaiset viettivät itsenäisyyspäivää. Kovaäänisistä soi Everybody let's rock, kun ajoimme torille pystytetylle korokkeelle puolankieliseen esittelyyn. Päivän 375 kilometriä Szczecinistä Wolfsbergiin sai näin mukavan startin.

Ensimmäisenä vuorossa oli EK, joka mutkitteli vanhassa kaupungissa ja Waly Chobregossa. Paikalliset olivat hoitaneet järjestelyt huolella: autot oli siirretty pois katujen varsilta ja katsojille oli järjestetty aitauksia mukulakivisten teiden varsille. Äänimaailma oli hulppea vanhojen kivitalojen vilistäessä ohitsemme. Tämän jälkeen siirryimme rajalle ja Saksanmaalle.

Toinen EK oli Groß Döllnin ajokeskuksessa. Vaikka rata on leveä, se oli hyvin nopea ja liukas. Useampi kisakumppanimme sai siellä hieman siipeensä. Myös seuraavalla radalla Stendalin lentokentän kiitotiellä monet ottivat laidasta hieman matkamuistoa autoonsa mukaan.

Päivä päättyi Wolfsburgiin, jossa kävimme nopsasti katsastamassa myös VW Autostadtin juuri ennen menoa hotellille, joka sijaitsi aivan naapurissa. Wolfburgissa meitä odotti myös mieluinen yllätysvieras: rallimentorimme, nelinkertainen tallimaailmanmestari Simo Lampinen oli saapunut junalla Hampurin kodistaan meitä moikkaamaan. Viimeksihän näimme hänet Saukkolan EK:lla viime lauantaina.

Saksa oli tähän mennessä ainoa maa, jossa Volvomme ei tarvinnut mekaanikon ensiapua. Aika hyvin, kun enää on Belgia ja Ranska jäljellä. Nähtäväksi jää, ovatko nämäkin maat meille yhtä suotuisia. Varmaa kuitenkin on, että kisajärjestäjän päämekaanikolla riittää töitä loppumatkallekin, kun mukana voitosta taistelee vielä 22 vintage- ja 65 klassikkoautoa. Me pidämme tiukasti kiinni luokkamme nelossijasta.

***

3.7.2019 Päivä 32

Kieli solmussa

Eilen kytkinvaijeri, tänään vuorossa oli laturin jalka. Sellaista se rallielämämme on. No, pientä hitsiä tien päällä ja matka jatkui. Pirkko jo kotona vitsaili, että matka on ollut niin pitkä, että jalat jo pettävät. Mutta kyllä se taitaa olla kieli, joka on solmussa; sen verran paljon on näissä paikkakuntien nimissä z-kirjainta. Aloitimme päivän Bydgoszczissa ja päätimme Szczeciniin. Lisäksi ajoimme Wituniassa ja kyselimme kotiporukoilta, tietääkö kukaan, mitä zk tarkoittaa, kun olimme Perszk:n kohdalla.

Päivä päättyi ihan Puolan ja Saksan rajan tuntumaan, joten olemme nopsasti aamun lähdön jälkeen Saksassa. Enää on runsas tuhat kilometriä rallia jäljellä, ja kuuntelemme tarkkaan lisääntyneitä ääniä autossa. Mutta laturin jalasta ei pitäisi enää olla päänvaivaa; siitä tuli hitsin hyvä.

***

2.7.2019 Päivä 31

Kytkinvaijeri ja tuomaripeliä

Tänään oli kytkinvaijerin känkkäränkkäpäivä. Edellinen vaijeri meni poikki Kiinassa; kytkin on rallissamme mallia ”heavy duty”, joten sen vuoksi vaijereita menee - meillä ja muillakin. Kohdallamme vaijerin napsahtaminen tarkoitti, että ajoimme Tor Mikolaikin rallisradan kolmosvaihteella niin, että lähdimme liikkeelle starttimoottorilla vaihde päällä. Silti eroa edellisen illan vastaavaan kierrokseen samalla radalla tuli vain muutama sekunti. Ajotyylimme on loppumatkan Pariisiin "Steady but fun".

Kytkinvaijeria enemmän meitä puhutti kuitenkin tuomaripeli. Moottoriurheilussa säännöt ja tuomaripeli ovat aina puhuttanut paljon. Esimerkiksi 1960-luvulla Monte Carlon rallin voitto siirtyi ranskalaisautoille, kun brittiautojen valoissa ei ollut keltaisia lamppuja. Myös F1-maailmassa tuomaripeli on arkipäivää. Valitettavasti Peking-Paris-rallikaan ei ole säästynyt siltä.

On jo sinänsä mahdoton tehtävä saada eri ikäiset autot tasavertaiseen kipailuun keskenään, mutta entä ne muut sakkopisteet. Tekniikan puolella monella näyttäisi selkeästi olevan laittomia juttuja: on muovi-ikkunoita, muovisia korin osia, alumiinia jne. Myös moottorit, vaihdelaatikot ja alustarakenteet ovat monella täysin sääntöjen vastaisia. Näistä ei tuomioita ole tullut, ja se on puhuttanut paljon.

Varaslähdöstä radalla tai myöhästymisestä siirtymällä, vaikkapa liikenneruuhkan takia, on saanut virhepisteitä. Meistä niin kuuluukin saada. Mutta, mutta... Me saimme 120 minuuttia sakkoa fanibussimme mukana olosta, kun sen tulkittiin olevan sääntöjen vastainen oma huoltoauto. Harmitti, sillä olimme etukäteen kysyneet cheerleadereimme kulkupelille järjestäjiltä hyväksynnän ja toisaalta se oli kaikkien käytössä ja auttoi monia kisaosallistujia matkallamme Ulan Batorista Novosibirskiin. 

Sakkomme ei näillä näkymin vaikuta sijoitukseemme. Olemme vankasti luokkamme neljännellä sijalla. Niinpä taitaa olla turha tällaista tuomaripeliä vastaan protestoida. Meille sakkoa tärkeämpää oli, että myös kaverimme pääsivät paikan päälle seuraamaan tätä uniikkia ajotapahtumaa.

***

1.7.2019 Päivä 30

Kansainvälistä rallielämää

Tänään reissasimme 524 kilometriä haikaranpesien viitoittamalla tiellä Riikasta ensin Latvian ja Liettuan rajalle ja siitä sitten edelleen Liettuan läpi Puolaan. Joku sanoi, että tuntuu kansainväliseltä matkalta, kun voi sanoa syöneensä aamiaista Latviassa, lounasta Liettuassa ja illallista Puolassa. Jaa - me olemme matkustaneet jo yli 11 000 kilometriä ja Puola on yhdesäs maa, jossa vierailemme.

Päivään kuului kaksi rataerikoiskoetta. Ensimmäinen ajettiin Nemanus Ringillä, joka on pitkä, leveä ja monimuotoinen korkeuseroineen ja mutkineen. Sitä oli oikein ilo ajaa. Toinen kilparata odotti vain 250 kilometrin päässä Mikolajkissa, Puolan rallimekassa. Rata on WRC-rallia seuraaville Puolan-rallista tuttu aloitus- ja lopetusetappien The Super Special Circuit. Sen erikoisuutena on kaksi vierekkäistä ralliautoille suunniteltua 2,5 kilometrin rataa, jotka risteävät toisensa tunnelin ja sillan avulla. Sorapinta on nopea ja käännökset tiukkoja. Tämäkin oli upea kokemus. 

Yövymme Mikolajkissa aivan Super Special Circuitin vieressä. Pääsemme vielä aamulla uudelleen samalla radalle mittelemään ajotaitojamme, ennen kuin suuntaamme 371 kilometriä Bydgoszcziin.

***

Lue lisää

***

Seuraa meitä

 

***

Matkallamme mukana

Rallin virallinen järjestäjä
The Endurance Rally Association

 www.koulutuselamaan.fi

https://rotary.fi

www.reservinmentorit.fi