Koulutus Elämään -säätiö

Ruotsin lippu på svenska

Tuki tulevaisuuteen

bg_header_2

Tervetuloa matkallemme Pekingistä Pariisiin 2.6.-7.7.2019!

Seuraamme tällä sivulla suomalaisin silmin maailman haastavimman ja pisimmän vanhojen autojen ajotapahtuman edistymistä ajopäiväkirjan muodossa.

Seuraa meitä myös Facebookissa ja Instagramissa nimellä @pekingtoparisfi.

***

30.6.2019 Päivä 29

Baltian kautta Keski-Eurooppaan

Parin päivän ajan rallimme jatkuu Baltiassa. Tänään matkaa tuli 356 kilometriä Tallinnasta Riikaan, ja ajojen suhteen päivä tuntui lyhyeltä. Toisaalta päivä oli kuuma ja pitkänoloinen. Aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta koko päivän ja lämpömittari näytti parhaimmillaan 28 astetta. Yölläkään ei kuulemma mennä alle kahdenkymmenen.

Matkan varrelle mahtui kaksi testiä: toinen oli rapa-asfalttipintainen Laitsessa ja toinen Riikassa ihan automuseon vieressä. Martti ajoi molemmat jälleen kerran huippuvauhdissa. Ei ole Simo Lampisen opit menneet hukkaan; Simohan on mentoroinut meitä jo 10 vuotta, ja oli tietysti paikalla koko Suomen-etappimme ajan Hyvinkäältä aina Saukkolan EK:lle asti.

Huomenna alkaa rallin viides ja viimeinen viikko. Lähdemme matkaan turvalliselta oman luokkamme neljänneltä sijalta.

***

29.6.2019 Päivä 28

Pohja-aikoja kotikonnuilla

Hotel Sveitsin pihamaalla alkoi kuhina jo puoli seitsemän maissa aamulla. Moottoreita käynnisteltiin ja moni teki vielä viimeisiä silauksia konepellin alle ja pikku fiksauksia sinne tänne. Osa autoista oli ollut koko yön pajalla. Esimerkiksi hyvinkääläisen Detroitista itään -autopajan tiloissa ainakin neljän autokunnan mekaanikkotiimi - osa lennätetty Iso-Britanniasta asti tätä varten - työskenteli Peking-Paris-ajotapahtumaan osallistuvien menopelien parissa aamuun asti.

Meidänkin Volvo PV544 vuodelta 1962 palautui Nummelasta Helge Snabbin ja tiimin osaavista käsistä vasta siihen aikaan, kun Hyvinkään baarit sulkivat aamuyöstä oviaan. Sen verran oli Mongolian hyppyrit koetelleet Volvoamme, että auton keulassa olevat paksut moottoria tukevat palkit olivat vääntyneet kaikista vahvistuksista huolimatta. Helge kumppaneineen suoristi auton, ja nyt etu- ja takatukivarret ovat enää vain hieman vinot ja perä sentin verran kallellaan. Meno tuntui taas kuin uutena, etenkin kun uudet renkaat toimivat todella hyvin.

Suuntasimmekin innokkaana Vauhtipuistoon päivän ensimmäiselle kellotettavalle kierrokselle. Martti veti luokan pohja-ajan, kuten oli luvannut. Sama meno jatkui Lopella Saukkolan EK:lla; sielläkin tuli oman luokan paras aika. Monet osallistujat kommentoivat, että Saukkolan EK oli rallin tähänastisista taipaleista kaikkein hienoin ajettava. Joku osallistuja sanoi kertovansa vaimolleen, että loma Rivieralla on peruttu ja että perhe tuleekin Lopelle Saukkolan perheen lomakeskukseen ajamaan ja opettelemaan rallia.

Saukkolasta kiirehdimme kohti Helsinkiä. Matkalla teimme pit-stopin Hietalahdenrannassa, josta on tullut oikea kesäkeidas terasseineen ja ravintolalaivoineen. Törmäsimme rannassa Sakke Järvenpäähän, joka oli juuri tulossa RTV:ltä maalikaupoilta. Sakke bongasi autossamme olleen RTV:n tarran, ja kutsui juttujemme myötä meidät peremmälle M/S Louisianaan, 36-metriseen siipirataslaivaan. Sleepy Sleepersistä ja Leningrad Cowboysista tuttu Järvenpää on suunnitellut Louisiana-nimiseen ravintolalaivaan New Orleans -tyylisen sisustuksen.

Maittavan lounaan jälkeen oli aika suunnata Länsisatamaan muiden kisaajien joukkoon. Näky oli kuin Alfred Hitchcockin Linnuista, sillä joku ei ollut ymmärtänyt, ettei lokkeja kannata syöttää. Laivaus sujui kuitenkin mutkitta ja lopulta päädyimme yöpymään Tallinnan keskustahotelliin. Osalla kisaosallistujista alkoi kuitenkin vielä yövuoro mekaanikkojen kanssa; esimerkiksi höyrypelille rakennettiin uusi moottori keskellä keskustaa.

***

28.6.2019 Päivä 27

Jumitusta tullissa ja sinivalkoisia kyyneleitä

Avasimme aamulla rallin kolmannen ja viimeisen tiekartan. Koska Venäjän viimeinen EK oli peruttu, suuntasimme ohjeiden mukaan suoraan Pietarista Viipuriin ja siitä sitten Nuijamaalle. Venäjän rajanylitys osoittautui nopeaksi ja toimivaksi - kaikille muille paitsi meille. Ylimääräistä verenpaineennousua aiheuttivat viisumeissa olevat väärät päivämäärät. Niitä siinä sitten hieman selviteltiin ja pääsimme jatkamaan matkaa noin kolme tuntia myöhemmin.

Mutta odotus kannatti. Saimme uskomattoman vastaanoton saapuessamme Hyvinkään Sveitsiin ja vuodatimme autossa pari sinivalkoista kyyneltä. Paikalla oli rakkaitamme, ystäviämme, enemmän ja vähemmän tuttuja ja paljon muita rallistamme ja ajoneuvoistamme kiinnostuneita. Monet totesivat, että pakkohan tämä oli nähdä ja kokea, kun oli ainutlaatuinen mahdollisuus. Oli kuunneltu YLE Radio Suomen aamulähetyksen Martin haastattelua, luettu Hesaria ja Iltasanomia sekä seurattu Facebookista ja Instagramista matkamme käänteitä. Aiemmin illalla paikalla oli pyörähtänyt MTV:n kymppiuutisten loppukevennysporukka, ja edelleen paikalla olivat joulupukki, eduskunnan puhemies Matti Vanhanen, "Mr. Rally" Simo Lampinen, Koulutus Elämään -säätiön ja Reservin Mentoreiden porukkaa puhumattakaan rotareista ja Primulan jengistä.

Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, joten käykääpä katsomassa:

Lisää kuvia Hyvinkäältä Facebookissa ja Instagramissa nimellä @pekingtoparisfi.

***

27.6.2019 Päivä 26

Kilkan kalkan raudan lujaa

Eilinen ilta päättyi hienoon suureen kaupungin ilotulitukseen. Valitettavasti automme ilmestyneet jäljet eivät olleet sen syytä, vaan runkomme näytti murtuneen matkan varrella useammasta kohtaa. Onneksemme torstai oli rallin viimeinen lepopäivä, joten ammattimiehet saivat hitsattua takapään kiinnityksiä taas vahvemmaksi. Kori oli pudonnut jo 10 cm. 

Huomenna on odotettu päivä. Suuntaamme aamulla pe 28.6.2019 Nuijamaan raja-asemaa kohti. Arvioitu rajanylitys on klo 12-14. Matka jatkuu Lappeenrannasta Luumäen kautta Kouvolaan ja edelleen alas kuutostietä, kunnes suunnaksi otetaan Orimattila. Orimattilasta matka jatkuu Lahdentien länsipuolelle ja Lukon kautta Hyvinkäälle. Ajoneuvojen odotetaan saapuvan Hyvinkäälle noin klo 17-18. Autojen matkaa voi seurata reaaliaikaisesti karttapalvelusta: https://pekingtoparis2019.maprogress.com/.

Rallikaravaani majoittuu Hotelli Sveitsiin, jonne muiden ajoneuvojen kulkua rajoitetaan. Liikennejärjestelyistä ja liikenteenohjauksesta vastaavat Hyvinkään kaupunki ja Hyvinkään kaupunkiyhdistys yhteistyössä hotellin kanssa.

Olemme toivottaneet suuren yleisön tervetulleeksi Hyvinkään kauppatorille. Torilta on kaupungin maksuton edestakainen bussikuljetus klo 17-19.30 Hotel Sveitsiin, jonka etupihalla on nähtävillä meidän ralliosallistujien kulkupelejä. Ensimmäinen bussi lähtee Taidemuseon edessä olevalta pysäkiltä klo 17 ja viimeinen bussi Sveitsistä klo 19.30.

Torille ovat tervetulleita myös erilaiset harrasteautoilijat esittelemään omia menopelejään klo 18-20. Tästä kokoontumisesta ja sen järjestelyistä vastaa Hyvinkään kaupunkiyhdistys, joka on varautunut 150 autoon.

***

26.6.2019 Päivä 25

Tänään ajoimme tämän rallin pisimmän matkan, 664 kilometriä Zavidovosta Pietariin. Nyt ollaankin sitten jo aika kotinurkilla tai "huudeilla", kuten nuoriso sanoisi. Mehän ajamme rallia hyväntekeväisyystarkoituksessa Koulutus Elämään -säätiön ja Reservin Mentoreiden työhön.

Koulutus Elämään -säätiö toteuttaa 3-13-vuotiaille lapsille ja nuorille suunnattua laaja-alaista terveyskasvatusohjelmaa, jonka keskeisiä osa-alueita ovat terveelliset elämäntavat ja ehkäisevä päihdetyö. Säätiö ja opetusohjelma ovat uskonnollisesti ja poliittisesti riippumattomia. Koulutusta voi tilata kouluille olemalla yhteydessä säätiön henkilökuntaan. Kaikki tuki menee opetusohjelman toteuttamiseen kouluilla. Opetusta saa vuosittain noin 24 000 suomalaista lasta 120 alakoulussa ja päiväkodissa 20 paikkakunnalla.

Reservin Mentorit auttavat uransa alkutaipaleella olevia nuoria varusmiehiä ja reserviläisiä vapaaehtoisella mentoroinnilla. Tavoitteena on nopeuttaa nuorten siirtymistä mielekkäälle uralle vähintään yhdellä vuodella, kun epätietoisuus työelämän mahdollisuuksista ja konkreettisen urasuunnittelun tuen vähyys asettavat haasteita oman paikkansa löytämiseen työelämässä. Kokenut mentori toimii nuoren tukena oikean urapolun löytämisessä sekä auttaa saavuttamaan jo asetettuja tavoitteita. Tärkeintä on antaa vastakaikua nuoren ajatuksille.

Armeijan suunnistustaidot olivat tänään tarpeen, sillä eksyimme Pietarin kehätiellä. Käännyimme nimittäin vahingossa väärään suuntaan ja suoraan keskelle iltaruuhkaa. Käsillä puhumisen ja pienen tukan repimisen jälkeen löysimme kuitenkin perille kokonaisen neljän minuutin marginaalilla. No, emme selvästi olleet ainoat, joilla ei ollut tarpeeksi tiedustelutietoa ja paikallistuntemusta. 

Huomenna on lepopäivä, joten automme pääsee taas hitsaajien ja automekaanikkojen osaaviin käsiin. Katsotaan, saammeko tämän reissun neljännen pakoputken. Mitä muuten veikkaatte, kuinka monta pakoputkea tarvitsemme koko rallin aikana? 

***

25.6.2019 Päivä 24

Uusi jäsen jesariklubiin ja Zavidovon-vuoto

Starttasimme uuteen päivään jo seitsemältä. Vajaan tunnin ajomatkan päässä vuorossa oli taas rata-ajoa - tällä kertaa Nizhny Ringillä. Yhdeksänvuotissyntymäpäiviään viettänyt rata on yksi Venäjän uudenaikaisimpia. Mittaa sillä on 3,2 kilometriä. Martti kiersi meille radan aikaan 5 minuuttia 2 sekuntia, mikä oli jälleen kerran oman luokkamme nopeimmasta päästä.

Loppupäivä olikin sitten leppoisaa menoa Zavidovoon, kun päivän soratietestit oli peruttu. Tosin heti aamulla eräs maatuska kääntyi ihan puskista kisaa johtavan Gerryn eteen, ja niinpä heidänkin autokuntansa pääsi mukaan jesariklubiin.

Muutoin päivä oli todella pitkä. Vielä juuri ennen Zavidovoa jonotimme rekkojen perässä hyvän tovin. Muistelimme samalla Kekkosen aikaista Zavidovon-vuotoa. Se oli tapaus, jossa presidentti Kekkosen ja Neuvostoliiton puoluejohtaja Leonid Brežnevin Zavidovossa käymän keskustelun muistio vuodettiin lehdistölle helmikuussa 1972. Vuoto aiheutti melkein sen, ettei Kekkonen olisi asettunut enää ehdolle vuoden 1974 presidentinvaaleissa. Toisin kuitenkin kävi.

***

24.6.2019 Päivä 23

Enää 1 500 kilometriä Hyvinkäälle

Se on uusi viikko ja uudet haasteet. Eilinen ralli oli meille myötätuulta, paitsi että upouusi pakoputkemme - joka siis oli jo kolmas tällä reissulla - rikkoutui jälleen. No, ainakin ääni on taas tuttu ja turvallinen.

Eilen ja tänään oli kuuma päivä. Ajoimme lähinnä hyvää asfalttitietä läpi erikokoisten kylien ja pikkukaupunkien. Siellä täällä näkyi öljypumppuja pumppaamassa mustaa kultaa ja toki Volga, tuo Euroopan pisin joki ja Venäjän kansallisjoki. Eilen käväisimme myös reissun matalimmassa kohdassa, 0,6 metriä merenpinnan alapuolella.

Eilisestä Kazan Ringistä suoriuduimme luokkamme toiseksi nopeiten; jäimme ykkösestä vain kahden sekunnin päähän. Lähdimmekin tänään matkaan luokkamme neljännellä sijalla turvallisen neljän minuutin kaulalla seuraavaan. Päivä oli odotetusti siirtymä- eli turistiajelua, ja reitin varrella oli vain muutama reittikontrolli.

Niinpä saavuimme Volgan varrella sijaisevaan Nizhny Novgorodiin odotetusti hyvissä ajoin, mutta taas kerran odottamattoman suuren yleisön eteen. Toki kaupunki on Venäjän viidenneksi suurin yli miljoonalla asukkaallaan.

Huomenna tiistaina 25.6. suuntaamme 595 kilometriä Zavidovoon, josta puolestaan on keskiviikkona 26.6. enää 664 kilometriä Pietariin. Olemme siis noin 1 500 kilometrin päässä Hyvinkäältä!

***

Lue lisää

***

Seuraa meitä

 

***

Matkallamme mukana

Rallin virallinen järjestäjä
The Endurance Rally Association

 www.koulutuselamaan.fi

https://rotary.fi

www.reservinmentorit.fi