Koulutus Elämään -säätiö

Ruotsin lippu på svenska

Tuki tulevaisuuteen

bg_header_2

Tervetuloa matkallemme Pekingistä Pariisiin 2.6.-7.7.2019!

Seuraamme tällä sivulla suomalaisin silmin maailman haastavimman ja pisimmän vanhojen autojen ajotapahtuman edistymistä ajopäiväkirjan muodossa.

Seuraa meitä myös Facebookissa ja Instagramissa nimellä @pekingtoparisfi.

***

23.6.2019 Päivä 22

Leppoisaa sunnuntaita videoiden parissa

Sunnuntaiaamuna meitä odotti huolletun ja uudet kumit ja vanteet alleen saaneen Volvo PV544:n kanssa yli 600 kilometrin matka Ufasta Tatarstanin pääkaupunki Kazaniin Volga-joelle.

Päivän tuloksia saadaan varmaan sen verran myöhään, että sunnuntaipäivän ratoksi suosittelemme kertaamaan alkumatkaamme rallijärjestäjän videoiden avulla. Videoita valmistuu lähes päivittäin, mutta toistaiseksi pääsette näkemään, mitä koimme parisen viikkoa sitten rallin kuutena ensimmäisenä päivänä. Toki voitte kerrata omia tunnelmiammekin päiväkirjamme ensimmäisiltä viikoilta.

***

22.6.2019 Päivä 21

Lepopäivä huollon merkeissä

Juhannuspäivämme alkoi vikalistan laadinnalla: iskarit, pakoputki, vatsapanssari, kytkin, moottori, jarrut, sähköpuolen jutut jne. tarvitsivat kaikki ammattilaisapua. Kaikki hoitui ja Volvomme sai jo kolmannen pakoputken tällä matkalla. Myös uudet renkaat löytyivät runsaan miljoonan asukkaan Ufasta, Baškortostanin tasavallan pääkaupungista, joka sijaitsee Euroopan-puoleisen Venäjän kaakkoiskulmalla.

Edellispäivän rallin tulosluettelokin saatiin heti aamusta. Se näytti meille edelleen neljättä sijaa, sillä olimme olleet erikoiskokeen nopeimpien joukossa. Kolmossijaan on kuitenkin matkaa noin puoli tuntia, joten sen kiinni kurominen ajamalla ei näytä kovin todennäköiseltä. Niskaan hengittää kolmen ja puolen minuutin päässä jenkkipariskunta.

Mukanamme reissussa on Koulutus Elämään -säätiön Harold-kirahvi. Harold on saanut paljon uusia ystäviä ja tutustutunut erilaisiin kulttuureihin. Käykää katsomassa matkaa Haroldin näkökulmasta sivulla https://www.instagram.com/koulutus_elamaan/. Ja jos ette vielä ole osallistuneet hyväntekeväisyysrallimme keräykseen, se onnistuu tästä kätevästi saman tien >.

Huomenna on pitkä päivä. Ajamme 611 kilometriä Kazaniin. Matkalla on kolme aikakontrollia ja illalla juuri ennen hotelliin menoa ratakierros Kazan Ringillä. Ringillä on mittaa 3,476 kilometriä ja korkeuseroa 28 metriä. Sen erikoisuus on, että sitä ajetaan vastapäivään, mikä on nykyään aika harvinaista moottoriradoilla.

***

21.6.2019 Päivä 20

Juhannusterveiset Ufasta!

Aamulla tiekartta kertoi, että edessä olisi 356 kilometriä Ufaan. Matka ei tuntunut pitkältä, sillä Ufassa meitä odottaisi hartaasti odotettu levähdys - ja toki myös juhannusaatto ja -päivä.

Autokin pääsee taas kunnon huoltoon. Toiveenamme on saada uudet pyörät auton alle, ennen kuin neljän päivän taivallus kohti Pietaria alkaa.

Ja ajatelkaas: Viikon päästä perjantaina suuntaamme jo kotikonnuille Hyvinkäälle. Tulkaahan sankoin joukoin illansuussa kauppatorille. Siellä on nähtävillä suomalaisten autoharrastajien silmäteriä sekä bussikuljetus hotel Sveitsiin, jossa koko Peking-Paris-rallikaravaani majailee yhden yön. Hotellin etupihalla pääset tutustumaan osallistujiin ja näet, missä kunnossa me ja automme tuolloin olemme. Lupaamme tarjota paikan päällä rallimakkarat.

Ei muuta kuin: Hyvää juhannusta!

***

20.6.2019 Päivä 19

Olemme Euroopassa!

Olemme toistaa kertaa tällä viikolla Venäjällä, mutta tänään Aasian sijaan Euroopassa. Maanosan lisäksi vaihtui myös aikavyöhyke. Koska aamulla edessä oli Venäjän rajamuodollisuudet, mahdollisten tuntia pidempien yöunien sijaan lähdimme ajaamaan jo kukonlaulun aikaan. Selvisimme rajalta koko konkkaronkka kuitenkin tunnissa, kiitos rallijärjestäjien hyvien ennakkojärjestelyiden.

Tiet rajalle olivat hyvässä kunnossa. Hauskuus alkoi Venäjän puolella, jossa oli kolme aikaetappia. Ne kulkivat koivulehtojen ja niittyjen läpi, joiden kauneutta edes ötökkäparvet eivät voineet pilata. Jännitystä päivään toivat kapeat ja kuoppaiset -  toisinaan myös pehmeät - tienpätkät, kun ajoimme rotkosta rotkoon.

Pahimmille kilpakumppaneillemme päivä ei ollut suotuisa. Viidennellä sijalla olleet John Young ja Kerry Finn Australiasta kokivat moottoriongelmia vuoden 1974 Peugeot 504:ään. Nähtäväksi jää, milloin tämä leijonaa taas karjuu. Neljännellä sijalla majaillut jenkkipariskunta Mark ja Janel Trowbridge puolestaan missasivat yhden aikakonttorillin vuoden 1968 Volvo P1800s:ään ja saivat puolen tunnin sakon. Kun meille sakkoja kertyi koko päivältä vain 20 sekuntia, nousimme tuloslistalla omassa luokassamme sijalle 4 ja kokokonaiskisassa sijalle 15.

Matkaa taittui yhteensä 469 kilometriä. Yövyimme suomalaisille KHL:stä tutustusta Magnitogorskista 40 kilometrin päässä sijaitsevassa lomakohteessa Bannoe-järvellä. Sielllä meiltä odotti taas kerran upea vastaanotto, tosin tällä kertaa paikalla olleiden lomailijoiden toimesta. Nautimme illallisen järven rannalla Uralin katveessa - Euroopan puolella.

***

19.6.2019 Päivä 18

Jaahas - olemme jo rallin puolivälissä päivillä mitattuna. Tänään meitä kutsui 591 kilometrin päässä oleva Kostanay, josta matka jatkuu huomenna taas Venäjän puolelle. Kostanayssa olikin todella paljon porukkaa paikalla, kun saavuimme.

Ajot sujuivat taas hyvin. Koko päivän sakkosaldo oli vain 2 minuuttia 38 sekuntia. Vankistimme oman luokkamme 6. sijaa ja kokonaiskisassa nousimme pykälällä sijalle 17, kun yksi Sunbeam ajoi ojaan. Syytä tähän emme vielä tiedä, mutta kaikki ovat onneksi kunnossa ja ilmeisesti auto saadaan vielä tien päälle. Pidetään peukkuja!

Me odottelemme, että löytäisimme uudet renkaat alle viimeistään Ufassa, siis perjantaina tai viimeistään lauantaina. Lauantai onkin rallin kolmas lepopäivä eli voimme taas hieman enemmän keskittyä auton huoltoon ja mahdollisesti tarvittaviin korjauksiin.

***

18.6.2019 Päivä 17

Kokemuksia ja kokemusta

Hitsari löytyi eilen, auto saatiin kasaan ja niinpä pääsimme taas hyvin matkaan. Kummallista, miten täysin odottamattomista päivistä voi tulla yksi unohtumattomimmista. 

Marriot-hotelli jäi taakse nopeasti hyviä moottoriteitä pitkin, kun päivän ensimmäinen erikoistaivalkin jouduttiin perumaan yön myrskyrintaman aiheuttamien huonojen olosuhteiden vuoksi.

Saimme matkalla tutustua kansallinpuiston kauneuteen ja Burabay-järven rantamaisemiin. Päämääränä oli Balkashino ja rallin viimeinen leiriyö. Meiltähän teltta jäi rikkoutuneen takakontin lukituksen vuoksi matkasta jo rallin 6. päivänä Mongoliassa, joten hieman tämä tähtitaivaan alla yöpyminen mietitytti. 

Petri sai jostain hommattua yhden hengen teltan. Martilla yö sujui paikallisten luona majoittuessa. Tapasimme nimittäin paikan päällä aivan uskomattoman vieraanvaraisia paikallisia, jotka esittelivät monipuolisesti omaa kulttuuriaan ja elämänmenoaan Kasakstanin takamailla. Ja tulihan taas Reservin Mentoreiden opeille käyttöä. 

Täällä kokemus on valttia. Rallia johtaa australialaiskaksikko Gerry Crown ja Matt Bryson aussiauto Leyland P76:llaan. Gerry on jo 86-vuotias ja Peking-Paris-rallikonkari. Hän mm. voitti edellisessä Peking-Paris-rallissa kolme vuotta sitten oman luokkansa. Silloin hän sanoi, että ruohon kasvaminen on kivaa seurattavaa, mutta elämässä pitää olla muutakin. Ja taas on herra täysillä mukana - ja pitänyt johtopaikkaa seitsemännestä päivästä lähtien. Eroa seuraavaan on reilu minuutti.

Me ajamme eri luokassa kuin Gerry, mutta olemme ajallisesti hänen autokuntaansa jäljessä jo reilun tunnin. Kokonaiskisassa tämä tarkoittaa meille tällä hetkellä 18. sijaa ja omassa luokassamme 6. sijaa. Oman luokkamme kärki menee reilun 50 minuutin päässä ja 5. sijalle on matkaa 11 minuuttia ja 45 sekuntia. 

***

17.6.2019 Päivä 16

Hoddog ja Panhard

Viikko alkoi varsin mallikkaasi ja ajot tuntuivat menevät hyvin. Ilta kuitenkin toi hieman huolia tulleessaan. Viimeisellä erikoiskokeella juuri ennen loppua kuului "kops" ja kuskin puolen Panhard-tanko antoi hitsauksistaan periksi. 

Panhard-tanko on auton alustassa käytetty tanko. Sen tarkoituksena on välittää ajoneuvon kulkusuuntaan nähden sivuttaissuuntaisia voimia rungon ja jäykän akselin välillä siten, että rungon ja akseliston keskilinjan välinen etäisyys pysyy jotakuinkin vakiona. Samalla tanko kuitenkin sallii pystysuuntaisen, ajoneuvon jousituksesta johtuvan liikkeen. Tangon nimen juuret juontavat ranskalaisesta Panhard-merkkisestä autonvalmistajasta, joka ensimmäisenä käytti niitä valmistamissaan ajoneuvoissa.

Me nitkuttelimme erikoiskokeen loppuun ja saimme hieman ensiapua ongelmaan, niin ettei kolkotusta enää kuulunut. Sitten jatkoimme matkaamme Kazakstanin pääkaupunkiin Nur-Sultaniin, entiseen Astanaan, jossa meille jäi ruhtinaalliset neljä minuuttia aikaa, ennen kuin olisimmme saaneet aikasakkoja. Vielä pitäisi illan aikana löytää hitsaaja, jotta tanko saadaan huomiseksi taas kuntoon.

Tänään matkasimme 565 km. Huomenna edessä on taas paluu leirielämään 461 ajokilometrin jälkeen.

***

Lue lisää

***

Seuraa meitä

 

***

Matkallamme mukana

Rallin virallinen järjestäjä
The Endurance Rally Association

 www.koulutuselamaan.fi

https://rotary.fi

www.reservinmentorit.fi