Koulutus Elämään -säätiö

Ruotsin lippu på svenska

Tuki tulevaisuuteen

bg_header_2

Tervetuloa matkallemme Pekingistä Pariisiin 2.6.-7.7.2019!

Seuraamme tällä sivulla suomalaisin silmin maailman haastavimman ja pisimmän vanhojen autojen ajotapahtuman edistymistä ajopäiväkirjan muodossa.

Seuraa meitä myös Facebookissa ja Instagramissa nimellä @pekingtoparisfi.

***

9.6.2019 Päivä 8

Katastrofi iski

Tänään kohtalo puuttui peliin. Tsagaan-Uulin leiristä Undurkhangain leiriin oli matkaa 341 kilometriä. Sen aikana takapään kiinnikkeet antoivat periksi ja vetoakseli irtosi. Auto oli siis saanut liikaa kipeää. Näin kilpailu muuttui yhdellä kertaa meidän osaltamme pistekisasta kisaksi päästä perille.

Pääsimme kyllä lopulta leiriin, mutta toivottavasti Volvo PV544:mme saadaan korjattua sen verran, että voimme huomenna jatkaa matkaa. Illan tuloslistalla valahdimme sijalle 24 omassa luokassamme, jossa edelleen on 33 kisaajaa mukana.

***

8.6.2019 Päivä 7

Pakoputki pysyi mukana

Tänään teimme matkaa telttaleiristä toiseen, Unitiin Brigadasta Tsagaan-Uuliin, yhteensä 381 kilometriä.  Lähdimme matkaan oman luokkamme ykkössijalta ja kokonaiskilpailun nelossijalta.

Ensin ajoimme pitkää ja puuduttavaa asfalttipätkää, ja kun silmät alkoivat lipsua, alkoivat aikakontrolloidut pätkät. Niistä jokainen oli aina edellistä tiukempi - paria viimeistä voisi kuvata jopa brutaaleiksi.

Positiivista oli, ettei pakoputki pudonnut. Siitä ei nimittäin ollut enää kuin töpö ilman vaimenninta jäljelllä. Saimme aikasakkoja reilusti, mutta niin saivat muutkin. Tulosten mukaan olemme nousseet toiseksi kokonaiskisassa. 

***

7.6.2019 Päivä 6

Teltta jäi sinisen taivaan maahan

Tänään edessä oli lisää Mongolian villiä luontoa. Ruohikkoisia aroja kumpuilee silmänkantamattomiin. Siellä täällä on korkeampia vuorenhuippuja. Yllä kaareutuu taivas, joka vaikuttaa kuin sitä olisi enemmän kuin muualla. Mongoliaa kutsutaankin usein sinisen taivaan maaksi.

Mongoliassa vallitsee mantereinen ilmasto, eli kesät ovat kuumia ja kuivia kesiä, talvet jäätävän kylmiä. Se on maailman harvimmin asuttu itsenäinen valtio, jossa eletään edelleen myös paimentolaiselämää. Luonto onkin hyvin monipuolinen.

Rallin aikana vastaamme on tullut kameleita, hevosia, lehmiä, kilipukkeja, jakkeja, maaoravia ja melkein jokainen petolintu, mitä täältä löytyy. Eläimet eivät tunnut pelkäävän autoja yhtään. Kun niille tööttää, ne kääntyvät vain katsomaan, että hittoakos sä siinä, mulla ei ole mihinkään kiire.

Meillä kuitenkin kiirettä riitti. Pakoputki meni taas poikki ja kytkinvaijeri irtosi jälleen kerran. Uusi probleema oli, että takakontin lukko meni rikki ja telttamme ja muutama muu tarvekalu jäivät johonkin päin autiomaata. Onneksi saimme järjestäjiltä vuokrateltan, sillä öisin lämpötila laskee reilusti alle 10 Celsius-asteeseen ja edessä on ainakin kolme telttayötä. 

Ajot menivät kuitenkin hyvin, ja näyttää siltä, että autokin saadaan taas huomiseksi ajokuntoon. Tosin pienenä pikanttina yksikohtana vielä, että jossain töyssyssä taka-akseli on tainnut siirtyä hieman oikealle. Katsotaan, mitä sille voidaan tehdä.

Huomenna päivä on matkallisesti lyhyempi kuin tänään, mutta aikakontrolloituja pisteitä on jopa viisi peräkkäin.

***

6.6.2019 Päivä 5

Oho - olemmekin johdossa!

Saimme aamulla eilisen tulokset. Johdamme oman luokkamme kisaa. Ilmeisesti muutkin ovat saaneet osansa autohuolista.

Tänään on "lepopäivä": ralli jatkuu vasta huomenna ja on aika tehdä ihmeitä huollon puolella. Seuraava vapaapäivä on vasta kuuden päivän päästä, joten pitää ehkä hieman hillitä kaasujalkaa, että matkamme jatko olisi turvattu. 

Tämänkertaisen rallin ikävin tapaus kävi eilen, kun hollantilais-belgialainen kaksikko Porsche 911T:ään vuodelta 1973 pyörähti useamman kerran ympäri. Kuljettaja sai korvaansa tikkejä ja vasen käsi murtui. Hän on nyt matkalla kotimaahansa saamaan pari pulttia käteensä. Kartturi säästyi vammoitta. Molemmat toivovat, että voivat vielä palata myöhemmin mukaan kisaan. Me puolestamme lähetimme molemmille lämpimiä ajatuksia.

Meillä on huollon lisäksi tänään luvassa rotaritapaaminen hyväntekeväisyyden merkeissä. Olethan sinä jo ottanut osaa?

Huomenna edessä on 457 kilometriä Mongolian uskomattoman hienoja maisemia.  

***

5.6.2019 Päivä 4

Ihmissuhteiden rakentamista ja pakoputken korjausta

Matka jatkui tutuksi tulleissa maisemissa. Tämä matka on kuitenkin paljon muutakin kuin vain rallia.

Ensinnäkin haluamme isänä ja poikana tutustua toisiimme uudella tavalla. Olemme matkan varrella jo päässeet hyvin keskusteluissa käyntiin, ja ihme ja kyllä, vaikka stressi nostaa adrenaliinia ja ärsytyskynnys kasvaa, toistaiseksi kaikki on sujunut hyvässä hengessä.

Toiseksi ajamme myös meille tärkeiden hyväntekeväisyyskohteiden puolesta. Keräämme varoja Koulutus Elämään -säätiölle ja teemme tunnetuksi rotareiden The Wheels Rotate for World Peace -aloitetta ja Reservin Mentoreiden toimintaa. 

Pääsimme itse asiassa mentoroimaan yöllä. Martti käväisi ihastelemassa tähtitaivasta ja huomasi kanttiiniteltassa valot. Hän istui juttelemaan paikalla olleen nuoren naisen kanssa. Muutaman tunnin juttelun jälkeen naiselle oli selkiytynyt, että hän haluaa opiskella kauppatieteitä ja muuttaa Eurooppaan ystävänsä luokse. Tällaiset kohtaamiset ovat korvaamattomia. 

Tiedostamme, että olemme hyvin etuoikeutettuja, että saamme olla mukana tällaisessa toiminnassa. Haluamme kuitenkin aidosti antaa myös takaisin ja kierrättää hyvää omalla tavallamme.

Kolmanneksi haluamme tutustua uusiin ihmisiin ja kulttuureihin. Vaikka työmme puolesta olemme matkustelleet laajalta, noilla matkoilla tutuiksi ovat tulleet vain hotellit ja neuvotteluhuoneet. Nyt tapaamme sattumanvaraisesti aivan upeita persoonia. Onneksemme he pyytämättä ja ilman samaa kieltä auttavat meitä, kun tarvetta on. Ja sitä meillä todella oli.

Edellispäivien rankkojen reittien jälkeen jo aamiaisella useampi kilpakumppani sanoi "This is cracy, I'm not Carlos Sainz." (suom. Tämä on hullua. En ole [rallikuski] Carlos Sainz). Eivätpä vielä tienneet, että päivän ensimmäisellä taipaleella odotetuksi keskinopeudeksi optimaalisella reitillä oli annettu 84,7 kilometriä tunnissa, toisella 90 kilometriä tunnissa.
 
Martti ajoi ensimmäisen taipaleen vanhana luuna täydellisesti ja annettuun aikaan. Huomasimme kuitenkin lopussa, että pakoputki roikkui takapäästä. Päätimme laittaa sen vaijerilla kiinni. Vaikka aikaa kului vajaat yhdeksän minuuttia, olimme suht ajallaan myös seuraavassa aikakontrollissa. 

Matkalla se pakoputken pentele päätti kuitenkin irrota etupäästään ja jollain ilveellä juuri etupää oli haukannut johonkin kovaan. Pakoputki taittui auton taakse, eikä vaan irronnut nätisti. Toinen pää meni taka-akselin yli, toinen ali ja jäi sinne roikkumaan kolisten kuin häämatkalla olisi oltu. Meidän oli pakko pysähtyä uudemman kerran ja epäilimme, josko olisimme kovin korkealla tuloslistalla.

 

Tässä sivussa tuli pystytettyä ensimmäistä kertaa teltta, jota kumpikaan ei tietysti ollut ennen avannutkaan. Siitä selvittiin hyvin, joskin tuuli oli käsittämättömän kova ja meinasi viedä teltan mennessään. Aamulla taas sitten toisin päin, ja purkuun kului aikaa hieman kauemmin kuin olisi pitänyt. Niinpä matkaan lähdettiin ilman tietoa edellisen päivän tuloksista ja ajan säästämiseksi ilman eväitä.

***

4.6.2019 Päivä 3

Tänään tuli äkkilähtö. Yöllä ovellemme koputettiin ja kerrottiin, että kaikkien on oltava liikkeellä kohti Mongolian rajaa viimeistään kello 7. Syytä tähän emme vielä tuolloin tienneet. Rajalla sitten vierähti tovi jos toinenkin. Kuulimme myös, että Mongolian puolella on tulvinut laajalti ja että tulvat elävät. Myöhemmin sitten totesimme, että tälle päivälle suunnitellut ajot joudutaan peruuttamaan. 

Rallista ei siis tänään tullut mitään, mutta saimme upeat yllätysterveiset Suomesta legendaarisilta rallikuskeiltamme Hannu Mikkolalta ja Simo Lampiselta. Simo on seurannut ralliharrastustamme jo tovin, ja on lupautunut paikan päälle Hyvinkäälle myös perjantaina 28.6.2019, kun Peking-Paris -ajohtapahtuma saapuu ensimmäistä kertaa Suomeen. Kiitokset herroille tsemppiterveisistä!

> Lue lisää, miten Simo Lampinen siivittää suomalaisautokuntaa (ks. sivun alaosa)>

P.S. Jos haluatte myötäelää kanssamme, valitkaa tänään iltapalaksi pohjoiskiinalaista ruokaa. Näppäriä vinkkejä saa vaikka FineFoodsin sivuilta>

***

3.6.2019 Päivä 2

Matka jatkuu Kiinassa

Eilinen pitkä päivä osoittautui menestyksekkääksi; sijoituksemme aamulla oli luokkamme neljäs sija. Odotukset olivat siis korkealla, sillä päivän reitti näytti hyvin suoraviivaiselta. Näin olikin ja suoriuduimme ilman virheitä. Myös päivän erikoiskoe meni nätisti ja olimme siihen mennessä ajaneista toiseksi nopeimmat.

Kiinassa sijaitsevan Sisä-Mongolian pääkaupunki Hohhot osoittautui hyvin moderniksi. Täällä meille melko tuntemattomassa 1500-luvulla perustetussa kaupungissa asui vuoden 2010-väestönlaskennassa jo lähes 2,9 miljoonaa asukasta. Pohjoiseen Erenhotiin suunnatessamme maisemat muuttuivat miljoonakaupungin monikaistaisista moottoriteistä aromaisemiksi.

Päivän ehdoton kuningas ja linssilude oli Koulutus Elämään -säätiön maskotti, matkalaisemme Harold. Kävimmä tankkaamassakin Haroldin kanssa, mutta etenkin erään kylän asukkaat innostuivat kesken matkaa ottamaan kuvia ja selfieitä Haroldin kanssa.

Harold kuitenkin potee jo hieman koti-ikävää ja kaipailee takaisin Suomeen kouluttamaan suomalaislapsia ja -nuoria. Tuethan siis hyvää tarkoitustamme kerätä rallia ajamalla varoja Koulutus Elämään -säätiön toimintaan >. Kiitos jo etukäteen.  

Piipahdimme tarkastamassa myös paikallista autojen ja koneiden varaosatarjontaa. No, kuvat puhuvat puolestaan. Onneksi varaosille ei tänään ollut tarvetta, mutta edessä on vielä pitkä matka. Lisäksi odotettavissa on, että huomisen Mongolian rajanylityksen jälkeen asfalttitiet loppuvat ja autiomaan arvoitukset alkavat.

Niin, ja tulospalvelun mukaan olemme nousseet oman luokkamme toiseksi ja kokonaiskisassakin jo kahdeksanneksi. Aivan keulaan vain on pari-kolme sekuntia eli tosi tiukkaa on. Pitäkäänhän meille peukkuja ja seuratkaa menoamme!

Huomenna edessä odottaa Mongolia ja 395 kilometrin matka Erenhotista Ikhkhetiin. Mitenköhän tuo Ikhkhet pitäisi oikein lausua?

***

Lue lisää

***

Seuraa meitä

 

***

2.6.2019 Päivä 1

3-2-1... GO!

Kisan startti tapahtui varhain sunnuntaiaamuna 2.6.2019 Suomen aikaa. Suuntasimme Pekingistä 539 kilometrin päähän Hohhotiin 13 tunnissa. Upeilla reitillä oli paljon sorarännejä ja rikkonaista asvalttia.

Kilpakumppanimme Volvo Amatsonilla olivat niin innoissaan, että ajoivat pikataipaleella kiviseinään. Etukulma siitä lyheni 30 senttiä, mutta muilta vahingoilta vältyttiin.

Meillä huolta aiheutti kesken päivää katkennut kytkinvaijeri. Onneksemme varavaijeri oli matkassa mukana ja se saatiin vaihdettua. Aikaa kuitenkin tuhraantui kahdeksan minuuttia, eikä sen takaa-ajo enää ihan onnistunut. 

Päivän mittaan teimme pari pientä lipsahdusta reitiltä, mutta niistä ei aiheutunut virhepisteitä. Kellotus on tehty niin tiukaksi, että vain muutama nopein selviää virheittä. Me kävimme läpi kaikki checkpointit, söimme eväskeksit ja teimme tuttavuutta kyykkyvessaankin. 

Suurin osa kisaajista pääsi päivän päätteeksi perille Hohhotiin, mutta aika monella näyttää olevan isompia ja pienempia teknisiä ongelmia. Päivät ja reitit ovat pitkiä, joten todennäköisesti mitä pidempään reissu jatkuu, sen varmemmin jotain hajoaa. Yhteishenki kuitenkin alkaa muodostua, kun kaikilla on joitain pikku ongelmia.


Huomenna matka jatkuu Erenhotiin, jonne on matkaa 436 kilometriä.

***

Lue lisää

***

Seuraa meitä

 

***

Matkallamme mukana

Rallin virallinen järjestäjä
The Endurance Rally Association

 www.koulutuselamaan.fi

https://rotary.fi

www.reservinmentorit.fi