Koulutus Elämään -säätiö

Ruotsin lippu på svenska

Tuki tulevaisuuteen

bg_header_2

1.6.2019

Viikko ennen starttia

Kylläpäs viikko hurahti nopeasti. Alkuviikosta juoksimme vielä tukka putkella koto-Suomessa hoitamassa viime hetken asioita. Keskiviikon 29.5.2019 kääntyessä torstain puolelle ihailimme lentokoneesta käsin Mongolian tyhjiä aroja ja mietimme, että tuolla sitä muutaman päivän päästä ajetaan jo kilpaa.

Pekingiin saavuttuamme asetuimme kauniiseen keskustan Shangri La -hotelliin. Bongasimme saman tien jo muutamia ajoneuvoja Peking-Paris-rallin tarroilla. Ehkä he olivat saapuneet paikan päälle ajamalla. Me, kuten suurin osa osallistujista, olimme lähettäneet kisa-automme kuljetettavaksi paikan päälle jo muutamia viikkoja sitten.

Ennen kuin pääsimme taas tutun ratin taakse, meidän piti osallistua torstai-iltapäivänä 30.5.2019 vielä Pekingin liikennepoliisin luennolle. Tämä oli edellytyksenä väliaikaiselle kiinalaiselle ajoluvalle. Niinpä kaikki Peking-Paris 2019 -ajotapahtumaan osallistuvat pakkautuivat kuuntelemaan hyödyllisiä vinkkejä, miten ajaa autoa Kiinassa.

Perjantaina 31.5.2019 kaikki 210 ralliin tavalla tai toisella osallistuvaa hyppäsi innokkaina ja odottavin mielin busseihin ja suuntasimme 40 kilometrin päässä sijaitsevaan autovarastoon. Siellä meitä odotti myös tuttu Volvo PV544:mme vuosimallia -62. Lämpömittari näytti 33 Celcius-astetta ja ilma täyttyi bensan- ja öljynhajusta. Kisaajien paineetkin näyttivät hieman kohoavan. Meillä meni kytkin uuteen viritykseen 50 km ajon jälkeen. Homma hoitui ilman vasaraa ja nyt säädöt ovat kohdallaan. Edessä oli myös katsastus, joka kohdallamme sujui mutkitta.

Suurin ralliin osallistuva auto on Dom Bernazin ja Juan-Carlos Torresin Rolls Royce Phantom I (7668cc) ja pienin Anton Gonnissenin ja Herman Gelanin Mototri Contal (700cc). Vaikka tätä kolmipyöräistä on kovasti modernisoitu, on silti kova juttu lähteä tällä pelillä matkalle kahden mantereen halki. Toivottavasti kaikki menee hyvin ainakin Hyvinkäälle (28.-29.6.2019) asti!

 

Ehdimme tutustua myös jo muutamiin kisakollegoihin. Totesimme, että täällä on useita rotareita. Hauska yhteensattuma on, että me, ruotsalainen sekä tanskalais-saksalainen autokunta kaikki ajamme Volvoilla. Annoimme heille rotareiden The Wheels Running for World Peace -tarrat autoihinsa. Mehän teemme tämän aloitteen lisäksi ajamalla tunnetuksi myös Reservin Mentoreiden toimintaa ja keräämme varoja Koulutus Elämään -säätiölle. Otahan sinäkin osaa!

***

Seuraa meitä

 

***

25.5.2019

Simo Lampinen siivittää Peking-Paris 2019 -ralliin osallistuvaa suomalaiskaksikkoa

Maailman pisin ja haastavin vintage- ja klassikkoautojen nopeus- ja kestävyysajokisa Pekingistä Pariisiin ajetaan 2.6.-7.7.2019. Mukana on suomalaisautokunta, joka jo vuosikymmenen ajan on ammentanut oppeja legendaariselta Simo Lampiselta. Simo tapaa oppipoikansa seuraavan kerran Hyvinkäällä 28.6., kun Peking-Paris 2019 -ralli ensimmäistä kertaa koukkaa Suomeen.

- Minä ihailin Simoa ja hänen rallitaitojaan jo pikkupoikana. Muistan elävästi, kun näin Simon ajavan hyvinkään Vauhtipuistossa äärettömän taitavasti Saabin ratissa. Onnekseni kymmenisen vuotta sitten tiemme kohtasivat ja sain hänestä rallimentorin, kertoo Peking-Paris-ajotapahtumaan osallistuva Martti.

Martti on juuri suunnannut poikansa Petrin kanssa Kiinaan, jossa heitä odottaa Volvo PV544 vuosimallia -62 ja 14 000 kilometrin kisareitti 12 maan halki. Mukana matkassa on satakunta muutakin autokuntaa, joiden menopelien valmistusvuodet vaihtelevat 1907–1977 välillä.

- Peking-Paris-rallihan on ilmiö, valtavan kuuluisa kilpailu. Siellä on ollut paljon osallistujia. Matkaevääksi annan Martille ja Petrille ohjeeksi, että ei muuta kuin malttia ja kestämistä, ja pienet vastoinkäymiset vain koventavat koko tahtia. Toivon, ettette yritä liikaa, että voimme tavata, kun tulette tänne Euroopan puolelle, Simo sanoo.

Simo odottaa jo mielenkiinnolla, että pääsee Hyvinkäällä juhannuksen jälkeisenä perjantai-iltana 28.6. katsomaan vanhoja komeita menopelejä. Hän ennakoi, että tarjolla on paljon silmänruokaa ja että luvassa on hieno tapahtuma.

- Tervetuloa ja tervemenoa kaikille!, hän huikkaa iloiseen tyyliinsä.

Peking-Paris-kisaan osallistuvien autojen lisäksi Hyvinkäällä voi perjantaina 28.6. tutustua myös suomalaisiin vintage- ja klassikkoautojen harrastajiin ja heidän silmäteriinsä. Autot kokoontuvat illansuussa Hyvinkään torille, josta halukkaille on edestakainen bussikuljetus alueelle, johon Peking-Paris-osallistujat ovat parkkeeranneet autonsa.

- Meillä vanhojen autojen harrastaminen on perheessä kaikkien sydäntä lähellä. Myös äitiäni ja siskoani voi nähdä iäkkäämpien autojen ratissa kovassakin vauhdissa. Tarina kertoo, että Simo olisi todennut erään Ouninpohjan EK:n jälkeen, ettei ole koskaan pelännyt yhtä paljon kuin ollessaan kartturina äidilleni, Petri naurahtaa.

Tapasimme Simo Lampisen Mobiliassa Kangasalla 25.6.2019. Simo kuuluu rallimuseon Rally Hall of Fameen ja on museon virallinen suojelija.

***

Seuraa meitä

 

Matkallamme mukana

Rallin virallinen järjestäjä
The Endurance Rally Association

 www.koulutuselamaan.fi

https://rotary.fi

www.reservinmentorit.fi