Koulutus Elämään -säätiö

Ruotsin lippu på svenska

Tuki tulevaisuuteen

bg_header_2

Ajankohtaista

16.08.2018 Juttusarja 3/6 Kolmas luokka

Osa 3 

 

3.-luokka 
 
Ainutlaatuisuus

”Mitä sana ainutlaatuisuus tuo mieleesi, mitä se voisi tarkoittaa?” 
 
”Jokin asia on hieno ja ihmeellinen.” ”Osaa jonkin tempun, mitä toinen ei osaa.” ”Ainutlaatuisia asioita on vain yksi maailmassa, ei oo toista samanlaista.” – Lapset vastaavat.

Näin pyörähtää käyntiin kolmannen luokan opetus ainutlaatuisuudesta sekä ihmiskehon tarkemmasta tutkimisesta. Viemme ainutlaatuisuuden pohtimisen syvemmälle ja lapset nopeasti keksivätkin, että ainutlaatuisten asioiden lisäksi, myös ihmiset ovat ainutlaatuisia ja korvaamattomia; ”Meillä on erilaiset luonteet, erilaisia ajatuksia ja tunteita sekä tykkäämme eri asioista.”

Tunnin aikana pääsee työskentelemään yksilöllisesti, pareittain ja ryhmässä. Kiinnostus herää, kun opettajamme asettaa ympäri luokkaa iPadeja ja TV-näytölle ilmestyy planeetta ympäröiden kasapäin tähtiä. ”Tehtävänä on saada kaikki tähdet planeetalle, mutta että pääsisi tähtiä siirtämään tulee suorittaa ainutlaatuisuus-ruletin tehtävät pareittain.” Ainutlaatuiset ominaisuutemme rullaa pyöräytetään ja luokasta etsitään luokkakaveri, kellä kyseinen ominaisuus löytyy. Tehtävän lopuksi voidaankin todeta, että kuinka paljon ainutlaatuisia ja erilaisia ominaisuuksia tämäkin luokka on täynnä sekä sen, että jokainen on varmasti oppinut luokkakavereistaan jotain uutta!

”Haastavinta oli löytää, että kuka ei tykkää rusinoista tai, että kuka osaa soittaa jotakin soitinta.”

Ainutlaatuisuus tehtävämme johdattelee meidät tunnin seuraavaan aiheeseen. Käytössämme on Digi-Alma (kuva tekstin lopussa), jonka avulla pääsemme tutkimaan ainutlaatuista ihmiskehoa vielä tarkemmin kuin aikaisimpina vuosina. Digi-Alma herättää hilpeyttä, mutta monesti myös jännitystä, mitä verhon takaa tulee esille? Lapset pääsevät siirtämään Digi-Almalle elimiä paikallaan, pohtimaan elimien tehtäviä ja etsimään kyseisen elimen myös omasta kehostaan.

Koulutus Elämään- opetusohjelma on pitkäkestoinen ja vuosittain etenevä kokonaisuus. Tarkoituksenamme on puhua päihteistä pelottelematta. Puhumme asioista niiden oikeilla nimillä ja kerromme päihteiden todellisia vaikutuksia kehoon. Oppilaat muistavat Koulutus Elämään oppitunnit elämyksellisinä ja hauskoina jo kenties päiväkoti-iästä asti. Vaikka vierailemme koululla vain kerran vuodessa, olemme lapsille tuttu ja turvallinen toimija kun päihdeasiat kolmannella luokalla nousevat mukaan tuntien aiheisiin.

Digi-Alman avulla herättelemme ajatuksia keuhkojen ja maksan terveydestä. ”Keksitkö mikä voisi olla haitallista keuhkoille/maksalle?” Tunnin edetessä keskustelu tupakan ja alkoholin aiheuttamista terveyshaitoista käynnistyy. Lapset pääsevät esittämään mieltä askarruttavia kysymyksiä ja monesti tupakka- ja alkoholikeskustelua voisi jatkaa tunnin päätyttyäkin, koska lasten kysymyksiä ja tarinoita aiheeseen liittyen riittää. Aika on kuitenkin rajallista ja tämän vuoksi kolmannen luokan opetuksessa keskitytään tupakan vaikutuksiin. 
 

”Jos joku polttaa kadulla, niin kävelen sen ohi pidättäen hengitystä.” 

”Tupakka haisee niin pahalle, että tulee ihan huono olo, kun sitä joutuu haistamaan.” 

”Miksi aikuiset edes polttaa?” 
 

Melkein jokaisella tunnilla nousee esille, että miksi tupakkaa edes myydään, jos se on niin vaarallista? Opettajamme heittääkin kysymyksen takaisin ja lapset pääsevät prosessoimaan luokkakaverien esittämiä kysymyksiä ja osaavat vastata niihin analyyttisesti ja hienosti.
Tunnilla käsitellyt aiheet tuodaan yhteen ja kerrataan viimeisen tehtävän, Hyvinvointi-bingon aikana. Lapset pääsevät harjoittelemaan ryhmätyöskentelytaitoja. Bingokysymykset ja vastaukset käsittelevät mm. ainutlaatuisuutta, tupakkaa, alkoholia, terveellisiä elämäntapoja, ystävyyttä, kiusaamista, anteeksipyynnön taitoa sekä rakkautta.

Toisinaan törmäämme opettajien tai vanhempien käsityksiin, että kolmasluokkalaiset ovat niin pieniä, ettei heidän kanssaan vielä saisi puhua päihteistä. Kuitenkin jo pienet koululaiset tietävät päihteistä ja törmäävät tilanteisiin, joissa he näkevät päihteiden käyttöä. Päihteet voivat olla läsnä koulumatkoilla, kotona, harrastusympäristöissä, julkisilla paikoilla ja juhlissa. Kannustamme lapsia kyselemään lisää opettajalta, vanhemmilta tai luotettavalta aikuiselta, mikäli Koulutus Elämään tunnin jälkeen tulee mieleen kysyttävää. Juttelethan oman lapsesi kanssa! Kysy ainakin, mitä hän tietää päihteistä, missä tilanteissa hän on nähnyt päihteiden käyttöä ja miten hän kokee vanhempien päihteiden käytön. 

 

 

  

Digi- Alman elimet laitetaan yhdessä paikalleen.

 

Ainutlaatuisuus-tähtiä siirrellään sormella raahaten. Kuva näkyy TV:n näytöllä koko luokalle.