Koulutus Elämään -säätiö

Ruotsin lippu på svenska

Tuki tulevaisuuteen

bg_header_2

Ajankohtaista

03.06.2019 Kesä koitti ja opetukset ohi lukukaudelta

Uudet vierailukoulut vs. ”vanhat konkarit”

 

Tämän kevään vierailukohteinamme oli yhteensä 37 alakoulua. Paljon vanhoja tuttuja, joilla olemme vierailleet jo Säätiön aloituksesta alkaen, mutta myös muutamia uusia kouluja esimerkiksi Espoosta Kilon koulu, Nurmijärveltä Syrjälän koulu ja Tampereelta Juhannuskylän koulu. Uusien paikallissponsoreiden myötä pääsemme laajentamaan toimintaamme aina eteenpäin ja kohtaamaan lapsia ja opettajia, jotka jaksavat innostua uudenlaisesta toimintatuokiosta.

 

Vertaillaan hieman, uusien ja vanhojen yhteistyökumppaneiden luona vieraillessa keskeisimmät erot liittyvät reaktioihin ja tunnin erilaiseen antiin. Uusille opettajille toimintametodimme, sovelluksemme ja opetuspedagogiikkamme voi toimia silmiä avaavana hetkenä, uutuudenviehätys tekee tehtävänsä ja mielenkiinto herää. Vanhoillekin opettajille pyrimme joka kerta esittelemään jatkuvasti kehittyviä tehtäviämme ja tekniikkaamme, mutta tunneillamme konkarina vierailleet voivat keskittyä myös tarkkailemaan omaa luokkaansa ja sen ryhmäominaisuuksia, säätiön opettajan vetäessä tuntia. Opettajille huomattavan harvoin tarjotaan tilaisuutta tutkailla omaa ryhmää sivusta. Se voi olla erittäin antoisa hetki koko luokkaa ja opettajuutta ajatellen, siksi olemmekin miettineet kehityskohteeksi kesälle havainnointilomakkeen tunneillemme, jonka tukikysymysten avulla opettaja voi saada vielä lisää konkreettista tukea ryhmänsä havainnointiin.

 

Lasten osalta ero on selkeä. Kouluilla, joilla olemme ensimmäistä kertaa vierailulla, kysymysten tulva ja tiedontarve saattaa olla valtava. Vanhemmilta alakoululaisilta usein myös tunnin alun epäluuloinen ja varautunut asenne kuuluu kuvaan. Kuitenkin tunnin edetessä aiheet heräävät eloon ja saavat lasten ajatukset ja kysymykset liikkeelle. Pienemmät oppilaat kysyvät jo lähtiessä, milloin Harold-kirahvia taas näkee. Kun taas koulujen oppilaat, jotka ovat käyneet tunneillamme jo esikoululaisesta alakoulun loppupuolelle, saavat tunneillamme mahdollisuuden syventyä tiettyihin aiheisiin pintaa syvemmälle. Opettajat ja luokat saavat myös valita tunneille painotuksia, joihin haluavat keskittyä enemmän. Joka vuosi pyrimme tarjoamaan uudenlaisen elämyksen ja opetustuokion lapsille. Olemme viime vuosina päivittäneet ohjelmamme sisältöjä niin, että lapsille ei tulisi tunne, että samoja asioita käsitellään joka vuosi. Aiheet saattavat kuitenkin osittain olla samoja, mutta jos lähestymissuunta on aivan erilainen, voi tehtävien hyödyt nousta monipuolisemmiksi. Esimerkiksi kehon tutkimus käännetäänkin muotoon, mitä hyviä/huonoa päätöksiä voi tehdä sydämen, keuhkojen, aivojen puolesta? Annamme myös lapsille tilaa ohjata oppituntimme suuntaa heille tärkeisiin ja ajankohtaisiin aiheisiin. Tänä keväänä puhututtavimpia aiheita on ollut Fortnite ja ruutuaika yleisesti, nuuska, energiajuomat ja myös perinteiset aiheemme tupakka ja alkoholi, lepo, liikunta puhututtavat eri-ikäisiä lapsia. Itsestään huolehtimisen taidot ja yritys ymmärtää ihmisten päihteiden käyttöä ovat ikuisuusasioita, joita nuori mieli nostaa pohdittavaksi.

 

Kesän kuluessa käydään taas läpi säätiön check-up, onko ohjelmat kunnossa ja syksyn vierailukohteet valmiina odottamassa opettajiamme ja Haroldia. Harold on muuten lähtenyt kesätöihin Martti Kiikan kyytiin Peking to Paris- ralliin! Lue siitä lisää nettisivuiltamme www.koulutuselamaan.fi/pekingtoparis

 

Tässä vielä pari kesäistä kuvaa oppilaiden tehtävien ohesta. Mukavaa kesää! 

 

            

 

Voittopelin jälkeen jokaisessa tehtävässä oli Mörkö, Lankinen tai jääkiekko mukana jollain lailla!