Koulutus Elämään -säätiö

Ruotsin lippu på svenska

Tuki tulevaisuuteen

bg_header_2

Ajankohtaista

20.06.2018 Juttusarja 2/6 Ensimmäinen ja toinen luokka


Osa 2

1.-2.luokka


Tunteet ja aivot 

Videossa tyttö heittää pallon koriin ja tuulettaa pomppien. ”Missä sinä olet viimeksi onnistunut?”  Kysytään 1.luokkalaisten ensimmäisen muutaman sekunnin pituisen videoklipin jälkeen. Lapset miettivät hetken ja käsiä alkaa nousta. ”Opin uimaan.”  ”Ajamaan pyörällä ja lukemaan.” Joskus käsiä nousee niin paljon, että tätä voisi jatkaa koko tunnin. Mutta aiheita jatketaan syvemmälle tunnin kulkiessa eteenpäin

Mietimme tunteiden syntymistä aivoissa ja sitä, miten niitä voisi arkisissa tilanteissa aivojen avulla hallita. Esimerkiksi syvään hengittäminen, kivojen asioiden miettiminen tai kymmeneen laskeminen voivat olla lapselle konkreettisia tapoja joilla oppia hillitsemään tunteitaan. Lapsilta itseltään tulee hyviä esimerkkejä, miten he ovat itse jonkin tunteen vallassa toimineet ja miten ovat saaneet tunteen hallintaan.

Tutkimme paritehtävänä iPadia apuna käyttäen, miltä erilaiset tunteet omilla kasvoilla ja kehossa näyttää ja tuntuu. Lapset myös huomaavat, että eri ihmisillä tunteet voi tuntua eri tavoilla eri puolilla kehoa. Toisia jotkin asiat pelottavat, toista innostavat. Tarinointiin innostaminen tuo välillä loistavia älynväläyksiä. ”Mikä voisi tehdä jonkun iloiseksi? Mistä joku saattaisi huolestua?” ”Jos lapsi katoaisi isossa kaupassa niin äiti voisi huolestua!”


”Tylsistynyt!” ”Eikun yksinäinen!” ”Se voisi mennä pyytämään jonkun leikkimään.” 

”Sitä kiukuttaa kun se ei onnistunut tai kukaan ei auttanut sitä. Se vois yrittää uusiks tai pyytää opea apuun."

Käsittelemme erilaisia tunteita, jotta lapset oppivat niiden kaikkien tärkeyttä ja sen, että mikään tunne ei ole väärin. 1.-luokkalaiset ovat useimmiten erittäin innokkaita tunteiden pohtijoita ja tarinoitsijoita. Usein he ovat hyviä tunnistamaan tunteita, mutta joskus tunteiden nimeäminen voi olla vielä hankalaa, kuten pettymys- sana voi olla vaikeampi löytää.

2.luokkalaisilla perehdymme tarkemmin aivoihin, niiden tehtäviin ja toimintaan. Lapset saattavat ensireaktiona ajatella, että aivot ovat ällöttävät tai hurjat, jopa zombitkin nousevat välillä keskustelun aiheeksi. Satuhahmoista takaisin aiheisiin ja tunti aloitetaan käymällä koko keho ensin läpi, ennen kuin aivot tulevat ”pääosaan”.

iPadin avulla lapset pääsevät ryhmissä pyöräyttämään satunnaisen aivojen tehtävän, jonka lapset tekevät yhdessä omilla aivoillaan. Lapset huomaavat tehtävää tehdessään liikkuen ja mielikuvitusta hyödyntäen, että aivojen avulla esimerkiksi kuullaan, liikutaan, lasketaan, muistellaan ja unelmoidaan.

Lisäksi pohdimme, mistä aivot voisivat pitää ja mistä eivät. Lajittelemme kuvia hyviin ja haitallisiin keskustellen aivoterveydestä. Kuvien aiheina on esimerkiksi pyöräilykypärän käyttö, riittävä uni, hyvien rasvojen lähteet kuten kala ja pähkinät sekä puhelimen käyttö.

Käymme myös kuvitteellisella avaruusmatkalla eläytyen mukaan videoon Samatron- planeetasta. Planeetalla kaikki ovat samanlaisia ja kuningas käskee kaikkia syömään samaa ruokaa ja olemaan ajattelematta mitään. Videon jälkeen on helppo todeta, kuinka mahtavaa on, että olemme kaikki erilaisia ja saamme päättää asioistamme omilla aivoillamme, pidetään niistä siis huolta!

1.- ja 2.luokille Harold- kirahvi tulee tunnin lopuksi kysymään, mistä lapset ovat jutelleet tunnilla. Ekaluokkalaisten kanssa voidaan ajan puitteissa vielä pohtia Haroldin tunteisiin liittyviä pulmia ja kysymyksiä, tokaluokkalaiset saavat antaa Haroldille aivovinkkejä, joilla pitää huolta aivoistaan.

Yhteistä ensimmäisen ja toisen luokan ohjelmissa on myös kehon läpikäynti keholiivin avulla. Kuva siitä löytyy edellisestä tekstistämme Päiväkoti ja esikoulu. Tämän tekstin lopussa on kuva tunnerullastamme ja aivojen hyväksi/pahaksi tehtävän pohja.